Fråga 1

Hur många gånger om dagen äter eller dricker du något syrahaltigt, även om det inte är speciellt mycket?

Fråga 2a

Hur många gånger om dagen äter du färsk frukt, även om det inte är speciellt mycket?

Fråga 2b

Hur många gånger om dagen dricker du frukt- eller grönsaksdrycker, även om det inte är speciellt mycket?

Fråga 2c

Hur många gånger om dagen dricker du läsk eller kolsyrade drycker, även om det inte är speciellt mycket?

Fråga 2d

Hur många gånger om dagen dricker du energi- eller sportdrycker, även om det inte är speciellt mycket?

Fråga 3

Brukar du normalt borsta tänderna mindre än 1 timme efter en måltid?

Fråga 4

Låter du drycken virvla runt, "rulla"  eller ligga kvar i munnen?

Vi kan inte alltid själva se effekterna av syraangrepp. Det är tandläkaren som vid undersökning också tittar efter tidiga symtom.

Även om dina tänder ser friska ut idag, kan de vara utsatta för följande 5 faktorer:

Effekterna av syraangrepp

1

Svag emalj

syrorna i din dagliga kost och dryck kan försvaga emaljen, vilket bidrar till nedbrytningen

2

Tunn emalj

i takt med att emaljen nöts ned kan tänderna bli märkbart tunnare

3

Transparens eller genomskinlighet

när emaljen blir tunnare kan tändernas kanter framträda som transparenta eller genomskinliga

4

Gulhet

när den försvagade emaljen bryts ned, kan det gulare dentinet under emaljen framträda tydligare

5

Matthet

emaljen slits ned och tänderna förlorar sin lyster. De ser matta och glanslösa ut

Med tiden kan dessa effekter gradvis bli värre. Tänderna kan också bli känsligare eftersom den skyddande emaljen går förlorad och det underliggande dentinet blottas. Vi kan börja skydda våra tänder redan idag, innan problemet med syraangrepp förvärras.

En syrarik kost kan utsätta tänderna för mycket större risker än man skulle kunna tro. Även ett fåtal "syraattacker” per dag, de ”sura” livsmedel vi äter och dricker, kan exponera emaljen för syraangrepp, även kallat erosion.

Det är inte bara läsk och vin som inverkar; faktiskt kan det också vara mer hälsosamma inslag i kosten: frukt, fruktjuicer, kolsyrat vatten med citron, till och med salladsdressing - allt sammantaget i de dagliga "syraattackerna", de ”sura” livsmedel som vi äter och dricker.

Om du har en hälsosam kosthållning behöver du inte ändra på den. Låt oss hjälpa dig att skydda dina tänders viktiga emalj.

Ät frukt utan att oroa dig, låt en kolsyrad dryck ge vardagen lite skimmer och hylla livet med ett glas champagne -I vetskapen om att du kan hjälpa dina tänder skyddas inför framtiden.

Mangojuice

Citronjuice

Vin

Sportdrycker

Tonic

Läsk

Apelsiner

Plommon

Isté

Jordgubbar

Grapefruktjuice

Vinäger

Äppelmos

Äppeljuice

Salladsdressing

Apelsinjuice

Vitt vin

Tomat

Honung

Tomatketchup

Grönsaker

Kärnfria russin

Vitamin-C-tabletter

Öl

Citronyoghurt

Päron

Morotsjuice

Te (svart)

Rödbetssaft

Svart kaffe

Filmjölk

Naturlig yoghurt

Yoghurt-apelsin-dryck

Probiotisk yoghurt

Bananer